Liever een korte!

Laatst was ik bezig met een affirmatie voor mezelf die behoorlijk lang was. En misschien wel juist omdat deze affirmatie zo moeilijk was voor mij om als waarheid te accepteren, lukte het me steeds maar niet om de affirmatie te onthouden... Waarom kon het geen korte, maar krachtige affirmatie zijn, vroeg ik me vertwijfeld af.

Elke maand stuur ik een aantal enquetes uit naar lezers van mijn Affirmatie van de Maand, en daarin vraag ik onder andere of ze de voorkeur hebben voor een langere, of een kortere affirmatie. Het kan natuurlijk zijn dat mijn vraagstelling niet helemaal goed is, maar opvallend weinig mensen zeggen dat het hen niet uitmaakt, en helemaal niemand kiest voor de langere affirmatie.

Het is logisch: we hebben het allemaal druk, we willen niet te veel tijd kwijt zijn met de affirmaties en langere affirmaties kosten zoveel moeite om in ons systeem te krijgen!

Maar terwijl ik worstelde met mijn lange, moeilijk te accepteren affirmatie, realiseerde ik me ineens: kort is niet altijd krachtig. Soms is het worstelen, het oefenen, het stampen juist datgene wat we nodig hebben om die nieuwe waarheid echt helemaal goed tot ons te laten doordringen – om 'm écht als waarheid te accepteren, met ons hele systeem.

En plotseling drong het tot me door: ik kon me blijven verzetten tegen deze lange, 'moeilijke' affirmatie, of ik kon doorzetten en dat ding nu voor eens en voor altijd uit mijn hoofd leren.

Ik las 'm wel honderd, misschien wel tweehonderd keer op, voordat ie in mijn hoofd zat. En toen kon ik pas gaan beginnen met het visualiseren, en het oproepen van het gevoel dat bij deze affirmatie hoort (twee technieken om de werking van de affirmatie te versterken). Uiteindelijk heb ik een hele avond, en vervolgens nog eens twee weken regelmatig met deze affirmatie gewerkt (en als ik het idee heb dat ik 'm nodig heb, kan ik 'm zo weer reproduceren).

Welke affirmatie het was? Hij is geschreven door Louise Hay en komt uit haar boek "Je kunt je leven helen":

Ik geef mezelf over aan de stroom van het leven en laat het universum alles wat ik nodig heb verzorgen, op een makkelijke en comfortabele manier. Het leven is voor mij!

Deze affirmatie is geschreven voor mensen met migraine. En? Inderdaad, sindsdien heb ik geen migraine-aanval meer gehad.

2 comments:

Anonymous said...

Goedemiddag Edith, wat een bijzonder mooi affirmatie. Ik ga ermee aan de slag omdat ik weet dat het me positieve energie en kracht oplevert. Jouw affirmaties hebben me afgelopen maanden door een moeilijke en pijnlijke periode heen geholpen. Dankjewel daarvoor!

Even een vraag over deze affirmatie: wat is de visualisatie die je erbij kunt gebruiken?

Lieve groeten,
Natasja

Anonymous said...

Hai Natasja,

De visualisatie die ik gebruik is dat ik mezelf ontspan (dit is wel letterlijk, de rest hierna is visualisatie) en dat ik me dan achterover laat vallen in een warme stroom waar ik op blijf drijven (ik kom dus niet onder water of in de stroom, ik drijf er bovenop, en het is trouwens geen water maar een of ander goudkleurige, warme, zachtharde vloeibare substantie) en ik laat me meevoeren. Ik word warm en voel dat me van alle kanten energie wordt gegeven.
Succes, groetjes, Edith