Soumia en gedachtekracht bij thaiboksen

De Nederlandse Soumia (20) is al ruim twee jaar wereldkampioen in een sport die zeker voor vrouwen niet erg bekend is: thaiboksen. Ik las een tijdje geleden in de Volkskrant een artikel over haar, waaruit ik opmaak dat zij over een enorme mentale kracht beschikt. Als klein, frêle poppetje staat zij tegenover bulldozers van vrouwen, en weet uiteindelijk toch te winnen. Dat kan alleen maar betekenen dat haar gedachten zich niet laten intimideren door wat ook, en dat zij voortdurend haar doel (overleven en overwinnen) voor ogen houdt.

Eén citaat van haar in het bijzonder zette me aan het denken:
"Sommigen zijn zo bang dat 50 procent van hun energie daarnaartoe gaat. Ik heb daar geen last van – dan sta je al 1-0 voor."

Ik weet dat ze gelijk heeft. Je hersenen besteden aan negatieve gedachten (angst, zorgen, ergernis, woede) slurpt immens veel energie op. Dan blijft er bijna niets over om je te focussen op de dingen die je moet doen.

En bovendien bewijst het ook de kracht van gedachten. Als gedachten van angst er al voor kunnen zorgen dat de kans dat je een wedstrijd wint flink kleiner is, dan geldt dat niet alleen voor een thaibokswedstrijd, maar voor alles in het leven. Maar dat betekent dan ook dat opbouwende, positieve gedachten inderdaad er voor kunnen zorgen dat de kans dat je bereikt wat je wilt, flink groter is.

No comments: